Arbeidsavtalen skal i følge arbeidsmiljøloven inneholde opplysninger om alle forhold som er av vesentlig betydning i arbeidsforholdet. Hva som er av vesentlig betydning for arbeidsforholdet kan variere, og arbeidsavtalen må tilpasses til hvert enkelt tilfelle. Det er likevel en del forhold som alltid må være med i avtalen, som er beskrevet nedenfor. I noen tilfeller er det nok å henvise til lover, forskrifter eller tariffavtaler som regulerer de aktuelle forholdene, mens andre forhold må beskrives i selve avtalen.
Det må blant annet komme klart frem hvem som er arbeidsgiver og arbeidstaker og hvor arbeidstaker skal jobbe. Hvis arbeidstaker ikke skal ha en fast arbeidsplass eller hovedarbeidsplass, skal det stå i avtalen at han eller hun jobber på forskjellige steder eller fritt kan bestemme hvor vedkommende skal jobbe. Det er særlig praktisk hvis arbeidstaker skal jobbe hjemmefra. I slike tilfeller må det stå hva som er forretningsadressen eller eventuelt hjemstedet til arbeidsgiver.
Arbeidsavtalen må også inneholde en beskrivelse av arbeidet eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori. Det skal også stå hvor mye arbeidstaker skal jobbe i løpet av uka og hver dag. Hvis dette vil variere eller arbeidet skal utføres periodevis, må dette stå. Det må da bestemmes i avtalen når arbeidet skal utføres, eller arbeidsavtalen må gi grunnlag for å beregne dette.
Arbeidsavtalen skal også regulere lengden av lunsjpause og andre pauser. Avtale om fleksitid og andre særlige arbeidstidsordninger og ordninger for vaktendringer og overtid skal også reguleres i arbeidsavtalen.
Det må også stå når arbeidstaker begynner i jobben, og om det skal være prøvetid, må det gå frem av avtlen hva som skal gjelde om dette.
Utgangspunktet etter norsk rett er at arbeidstakere skal ansettes fast. Arbeidsmiljøloven åpner likevel for midlertidige ansettelser i enkelte situasjoner, som ved vikariat for en ansatt som for eksempel er sykmeldt eller i foreldrepermisjon. Hvis stillingen er midlertidig, er det viktig at grunnlaget for den midlertidige ansettelsen og den antatte varigheten av arbeidet står i avtalen.
Hvis arbeidstaker leies ut fra et bemanningsforetak, skal det også stå hvem innleier er så snart det er kjent.
I tillegg må arbeidstakers rett til ferie og feriepenger, og lønn og tillegg være regulert i avtalen.
Det må også stå i avtalen hva som gjelder om oppsigelse, for eksempel hvilke oppsigelsesfrister som gjelder.
Hvis det finnes tariffavtaler som regulerer arbeidsforholdet, skal det tas inn informasjon om denne i avtalen.
Som den profesjonelle parten i forholdet, vil tvil om hva som er avtalt som regel gå ut over arbeidsgiver. Hvis arbeidsgiver glemmer å skrive at ansettelsen er midlertidig, kan man også risikere at arbeidstaker har rett til fast ansettelse. Det er derfor veldig viktig å sørge for at det går klart frem av avtalen hva som er avtalt.
Adnor Advokat bistår privatpersoner, næringslivsklienter og offentlig virksomhet innenfor de fleste rettsområder. Vi har hovedkontor i Trondheim, men har også lokalkontorer på Hitra/Frøya, Fosen (Brekstad/Åfjord) og Kyrksæterøra. Vi bistår hovedsakelig klienter i Trøndelag, men tar også saker i resten av landet. Send gjerne en henvendelse via vårt kontaktskjema, eller direkte til den enkelte advokat.



02.09.202515:20

11.07.202514:08

13.05.202514:10

25.08.202313:50


15.02.202212:30
Besøksadresse:
Dronningens gate 9, 7011 Trondheim
(mellom Nordre gate og Stiftsgårdsparken)
Besøksadresse:
Fillan, Sentrumsgata 8 (Berge-bygget, Trøndelag Sparebanks lokaler)
Besøksadresse:
Yrjars Gate 35, 7130 Brekstad (Libra-bygget)
Besøksadresse:
Øragata 5. 7200 Kyrksæterøra (Trøndelag Sparebanks lokaler)
Felles postadresse:
Postboks 281 Sentrum
7402 Trondheim
Tlf: +47 73 99 09 00
E-post:
advokat@adnor.no
Org.nr: 996 399 869
Følg oss på sosiale medier: