Forskjellen mellom reklamasjon, garanti og foreldelse

Malin Skirstad

Advokatfullmektig

Dato skrevet 19.11.2024 08:47.Endret 19.11.2024 10:03.

Når du mener det foreligger en mangel ved et kjøp eller en tjeneste, er det flere ting du må være oppmerksom på. Det praktisk viktigste er reglene om reklamasjon. Hvis du ønsker at produktet eller tjenesten skal rettes, omleveres eller du ønsker å heve kjøpet eller tjenesten, må man alltid reklamere på forholdet. Noen opplever at selger avviser reklamasjonen på bakgrunn av at garantien er utløpt. Andre ganger kan selger påstå at kravet er foreldet.

Forholdet mellom reklamasjon, garanti og foreldelse kan fremstå vanskelig og uoversiktlig. Nedenfor skal jeg prøve å gi deg en oversiktlig oppsummering av regelsettene, slik at du er bedre rustet hvis du havner i en slik situasjon.

Reklamasjon

Uavhengig av hvilket kjøp man har gjort, vil det alltid finnes regler som sier noe om når man må si fra til selgeren om at det foreligger en mangel. Det er ingen krav til hvordan reklamasjonen blir gjort eller hva som må være med. Det er likevel alltid anbefalt å reklamere skriftlig og informere om hva som er galt.

Vi har flere lover som regulerer ulike typer av kjøp og salg. Mange kan synes det er vanskelig å vite hvilken lov som gjelder i det konkrete tilfelle. Er det forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven? Begge disse lovene gjelder kjøp og salg av «ting». Det vil si løsøre, slik som møbler, biler, elektronikk osv. Forbrukerkjøpsloven gjelder kjøp og salg mellom en forbruker og en profesjonell, mens kjøpsloven gjelder kjøp og salg mellom to forbrukere eller to profesjonelle. Dersom du – som forbruker – kjøper en bil av en annen privatperson, vil kjøpsloven gjelde. Derimot vil forbrukerkjøpsloven gjelde dersom du – som forbruker – kjøper en bil av en forhandler.

Hvis du sender bilen til reparasjon til et verksted og det viser seg at reparasjonen er mangelfull, vil håndverkertjenesteloven komme til anvendelse. Denne loven gjelder «avtaler eller oppdrag om bestemte tjenester (reparasjoner, vedlikehold, installasjoner, ombygging m.m)» mellom en forbruker og en profesjonell.

Et annet skille har vi mellom avhendingsloven og bustadoppføringslova. Dersom en forbruker kjøper en eiendom som er under oppføring, vil bustadoppføringslova gjelde. Avhendingsloven regulerer all annen kjøp og salg av fast eiendom.

Når det kommer til reklamasjonsreglene, har de nevnte lovene til felles at alle opererer med den samme ordlyden for å avbryte reklamasjonsfristen. Når man oppdager en mangel på boligen, kjøkkenet, bilen eller støvsugeren, må man si fra til selgeren «innen rimelig tid» etter man oppdaget mangelen. Hva som er «rimelig tid» varierer fra lov til lov og situasjon til situasjon. Når forholdet står mellom en forbruker og en profesjonell, er reklamasjonsfristen ofte på to til tre måneder, men sjelden over tre måneder. Mellom to forbrukere eller to profesjonelle, kan den være betraktelig kortere.

De fristene nevnt ovenfor, kalles relative reklamasjonsfrister, fordi de knytter seg til tidspunktet man oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Vi har imidlertid også det som kalles absolutte reklamasjonsfrister. Disse er gjerne på to eller fem år fra leveringstidspunktet, avhengig av hvilken lov man er innenfor. De absolutte reklamasjonsfristene angir den absolutt siste sjanse å gjøre et krav gjeldende, uavhengig av når mangelen ble oppdaget. Hvis du for eksempel oppdager at huset har en mangel 3 år etter overtakelse, kan du reklamere «innen rimelig tid» etter du oppdaget mangelen. Derimot kan du ikke reklamere hvis du oppdaget mangelen 5 år og 2 måneder etter overtakelse. Selv om du reklamerer innenfor den relative reklamasjonsfristen, vil den absolutte reklamasjonsfristen være overskredet. Dette er av hensyn til selgeren, som skal ha mulighet til å anse salget som endelig avsluttet etter en viss tid. Det finnes riktignok noen unntak fra denne hovedregelen, som en advokat vil kunne hjelpe deg med å vurdere.

Garanti

Som nevnt ovenfor, vil mange selskaper påberope at garantien er utløpt, og dermed avvise ditt mangelskrav. De kan også si at garantien ikke dekker den skade som er oppstått på gjenstanden du har kjøpt.

Når det gjelder kjøp mellom to profesjonelle eller to privatpersoner, er det ingenting som hindrer partene i å avtale det man ønsker. Man kan for eksempel avtale at regler i kjøpsloven ikke skal gjelde, selv om kjøper får dårligere vilkår enn det som følger av loven. Om man har avtalt at eventuelle feil bare reguleres av garantien, og at kjøpslovens regler ikke skal gjelde, kommer i så fall an på hvordan avtalen mellom partene må tolkes.

Mellom en profesjonell selger og en forbruker er det derimot ikke tillatt å avtale dårligere vilkår for forbrukeren enn det som følger av loven. Det betyr at selgeren bare kan gi deg som kjøper gunstigere vilkår enn det loven sier, slik som lengre reklamasjonsfrist eller en garanti på ny vare selv om det ikke foreligger en mangel i lovens forstand. I så fall kan du ha et krav etter loven selv om mangelen ikke dekkes av garantien. Dersom selgeren sier at du ikke kan reklamere fordi garantien har utløpt, men du har sagt fra «innen rimelig tid» og innenfor den absolutte reklamasjonsfristen, vil garantien i slike tilfeller være irrelevant. En viktig huskeregel er at garantien ikke kan gi forbrukere dårligere vilkår enn loven, men den kan gi bedre vilkår.

Foreldelse

Reglene om foreldelse gjelder uavhengig av reklamasjonsreglene. Dette er frister som løper parallelt, og avbrytelse av den ene avbryter ikke den andre. Foreldelsesreglene reguleres av foreldelsesloven, og gjelder nesten alle forhold – uavhengig av om partene er forbrukere eller profesjonelle.

Den alminnelige foreldelsesfristen er på 3 år og følger av foreldelsesloven § 2. Det vil si at et krav foreldes i utgangspunktet etter 3 år, og kan ikke gjøres gjeldende etter dette tidspunktet. Når fristen løper fra kommer an på forholdene i saken, men ofte begynner fristen å løpe ved levering i kjøpstilfellene.

Men den absolutte reklamasjonsfrist er jo ofte 5 år. Kan mangelskravet foreldes selv om den absolutte reklamasjonsfristen ikke er utløpt? I utgangspunktet er svaret ja. I tillegg gjelder det helt andre regler for hvordan du må gå frem for å avbryte en foreldelsesfrist enn for å avbryte reklamasjonsfrister, og kravet kan derfor bli foreldet senere selv om man reklamerer innenfor foreldelsesfristen.

Det er en rekke unntak fra den alminnelige foreldelsesfristen. Det mest aktuelle unntaket i denne sammenheng, fremgår av foreldelsesloven § 10. Her står det at dersom man manglet nødvendig kunnskap om mangelen, kan man få ett års tilleggsfrist fra den dagen man fikk den nødvendige kunnskapen. En slik tilleggsfrist kan utsette foreldelse med inntil 10 år. Denne fristen kommer i tillegg til den alminnelige foreldelsesfrist, slik at man aldri kan oppnå lengre foreldelsesfrist enn 13 år.

Behov for bistand?

Som det fremkommer ovenfor, er det mange frister å holde styr med når man ønsker å reklamere på en mangel. Dersom du havner i en situasjon hvor du er usikker på om du har kjøpt en gjenstand med mangel eller ønsker bistand i forbindelse med et krav mot selgeren, kan vi i Adnor Advokat AS hjelpe deg med prosessen!

Vi har hovedkontor i Trondheim, men har også lokalkontorer på Hitra/Frøya, Brekstad og Kyrksæterøra. Vi bistår hovedsakelig klienter i Trøndelag, men tar også saker i resten av landet. Send gjerne en henvendelse via vårt kontaktskjema, eller direkte til den enkelte advokat.

_DSC0855moga sat.jpg