PERSONVERNERKLÆRING FOR ADNOR ADVOKAT AS
Sist endret:01.07.2018

Denne personvernerklæringen gjelder for Adnor Advokat AS ("vi" eller "oss"). Vi er
behandlingsansvarlige for behandlingen av personopplysninger som er beskrevet i denne
personvernerklæringen. Du finner kontaktinformasjonen vår nedenfor.

1. Hvem vi behandler personopplysninger om
Denne personvernerklæringen retter seg mot vår behandling av personopplysninger om følgende
personer:
• Privatkunder
• Klienter i straffesaker
• Kontaktpersoner hos virksomhetsklienter
• Kontaktpersoner hos våre leverandører og samarbeidspartnere
• Personer som er involvert i saker vi bistår i
• Andre personer som er omtalt i saksdokumenter vi får tilgang til
• Besøkende på vår nettside
• Søkere til stillinger ved vårt kontor

2. Formål, typer personopplysninger og rettslig grunnlag
Nedenfor har vi gitt en oversikt over hvilke formål vi behandler personopplysninger for, hvilke typer
personopplysninger vi behandler og det rettslige grunnlaget for behandlingen.
Etablering av klientforhold: Når vi kontaktes av en klient med forespørsel om vi kan ta et oppdrag,
foretar vi en uavhengighetssjekk internt (konfliktavklaring) før vi eventuelt sier ja til oppdraget.
Uavhengighetssjekken tjener et legitimt formål og har grunnlag i GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f
(interesseavveining). Konfliktsjekk av privatkunder omfatter som regel fullt navn, hva saken gjelder og,
hvis relevant, kredittverdighet. Generelt sett vil ikke konfliktsjekk på vegne av virksomhetskunder
innebære behandling av personopplysninger.
I tilknytning til etableringen av et klientforhold vil vi foreta en kundekontroll i samsvar med reglene i
hvitvaskingsloven. Kundekontrollen er nødvendig for å oppfylle våre rettslige forpliktelser etter
hvitvaskingsloven, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav c.
Dersom vi kan ta oppdraget, registreres kontaktinformasjon, herunder navn, telefonnummer, adresse,
e-postadresse og lignende. Registreringen av kontaktopplysninger er for privatkunder nødvendig for å
kunne inngå avtale med vedkommende, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b. For virkssomhetskunder
bygger registreringen av kontaktopplysninger på en interesseavveining, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1
bokstav f.
Sakshåndtering: Enkelte advokatoppdrag innebærer at vi får tilgang til personopplysninger om parter
eller andre enkeltpersoner som berøres av en sak. Slike opplysninger kan fremkomme av dokumenter
klienten oversender eller annen korrespondanse i saken. Behandlingen av personopplysninger i
forbindelse med oppdrag for virksomhetskunder er forankret i GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f
(interesseavveining). I noen saker får vi også tilgang til sensitive personopplysninger, f.eks.
helseopplysninger eller straffedommer og lovovertredelser. I slike tilfeller har behandlingen av
opplysningene hjemmel i GDPR artikkel 9 nr. 2 bokstav f (behandlingen er nødvendig for å fastsette,
gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav), jf. personopplysningsloven (ny 2018) § 11.
Kunnskapsforvaltning: Adnor Advokat AS holder kurs og foredrag. Eventuelle saker som benyttes som
eksempler eller som nevnes i slike sammenhenger, vil være gjenstand for anonymisering.
Behandlingsgrunnlaget er vår interesse i å nyttiggjøre utarbeidet kunnskap i videre rådgivning, jf. GDPR
artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining).
Klientadministrasjon: Det opprettes egne saksmapper for oppdrag som utføres på vegne av klienten.
Tid og kostnader som er påløpt på en sak registreres i vårt regnskapssystem. For virksomhetskunder
er det vi gjør i forbindelse med klientadministrasjon hjemlet i GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f
(interesseavveining), mens det for privatkunder anses som en nødvendig del av det å oppfylle avtalen
med vedkommende, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b.
Lagring og oppbevaring av saksdokumenter: Vi oppbevarer saksdokumenter i 10 år etter at oppdraget
er avsluttet, i henhold til Advokatforeningens anbefaling. Lagring i det angitte tidsrommet er vurdert
som nødvendig av hensyn både til klienten og for vår egen del, siden det i ettertid kan komme opp
spørsmål eller en tvist hvor den informasjonen som er lagret på en sak igjen kan bli aktuell.
Oppbevaringsplikt kan også følge av lovgivning, f.eks regnskapsloven. Det rettslige grunnlaget for
behandling av personopplysninger er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining, jf. den
legitime interessen angitt over) og GDPR artikkel 9 nr. 2 bokstav f (fastsette, gjøre gjeldende eller
forsvare rettskrav), jf. personopplysningsloven (ny 2018) § 11.
Fakturering: Kontaktopplysninger som er mottatt fra virksomhetskunder benyttes for å merke faktura
som sendes til virksomheten dersom klienten ber om dette. For privatkunder, benyttes personens
private postadresse for utsendelse av faktura. Behandlingsgrunnlaget er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav
f (interesseavveining) for virksomhetskunder og GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b (nødvendige for å
oppfylle avtalen med den registrerte) for privatkunder.
IT-drift og sikkerhet: Personopplysninger som er lagret i våre IT-systemer vil kunne være tilgjengelige
for oss eller for våre leverandører i forbindelse med oppdateringer av systemer, implementering eller
oppfølging av sikkerhetstiltak, feilretting eller annet vedlikehold. Behandlingsgrunnlaget er GDPR
artikkel 6 nr. 1 f (interesseavveining, jf. vår legitim interesse knyttet til nevnte aktiviteter) og vår rettslig
forpliktelse til å ha tilfredsstillende informasjonssikkerhet, jf. GDPR artiklene 32 og 6 nr. 1 bokstav c.

3. Hvem vi deler personopplysninger med

Våre leverandører av IT-tjenester vil kunne ha tilgang til personopplysninger dersom personopplysninger er lagret hos leverandøren eller på annen måte er tilgjengelig for leverandøren i henhold til kontrakten med oss. Leverandørene opptrer i henhold til databehandleravtale og under vår instruks. Leverandøren kan bare benytte personopplysningene for de formålene vi har bestemt og som
er beskrevet i denne personvernerklæringen.
Advokater er underlagt en straffesanksjonert taushetsplikt som følger av straffeloven § 111. Alle
opplysninger som blir betrodd oss i forbindelse med et oppdrag blir håndtert konfidensielt.
Vi utleverer ikke personopplysninger i andre tilfeller eller på andre måter enn dem som er beskrevet i
denne personvernerklæringen med mindre klienten eksplisitt oppfordrer til eller samtykker til dette
eller utleveringen er lovpålagt.

4. Lagring av personopplysninger
Vi lagrer saksdokumenter i 10 år etter avslutning av oppdraget. Oppbevaring skjer i vårt arkiv.
Det vises til punkt 2 ovenfor.

5. Dine rettigheter
Du har rettigheter i personopplysninger som omhandler deg. Hvilke rettigheter du har, avhenger av
omstendighetene.
Be om innsyn: Du har rett til innsyn i hvilke personopplysninger vi har registrert om deg, så langt ikke
taushetsplikten er til hinder for dette. For å sikre at personopplysninger utleveres til rett person, kan
vi stille krav om at begjæring om innsyn skjer skriftlig eller at identitet verifiseres på annen måte.
Be om retting eller sletting: Du kan be oss om å rette feilaktige opplysninger vi har om deg eller be oss
om å slette personopplysninger. Vi vil så langt som mulig imøtekomme en forespørsel om å slette
personopplysninger, men vi kan ikke gjøre dette dersom det er tungtveiende grunner for ikke å slette,
for eksempel at vi må lagre opplysningene av dokumentasjonshensyn.
Dataportabilitet: I noen tilfeller vil du kunne ha adgang til å få utlevert personopplysninger du har
oppgitt til oss for å få disse overført i et maskinlesbart format til et annet advokatfirma. Dersom det er
teknisk mulig vil det i enkelte tilfeller være adgang til å få disse overført direkte til det andre firmaet.
Klage til tilsynsmyndigheten: Dersom du er uenig i måten vi behandler dine personopplysninger på,
kan du sende inn en klage til Datatilsynet.

6. Sikkerhet
Vi har etablert prosedyrer for å håndtere personopplysninger på en sikker måte. Tiltakene er både av
teknisk, og organisatorisk art. Vi foretar jevnlige vurderinger av sikkerheten i alle sentrale systemer
som benyttes for håndtering av personopplysninger, og det er inngått avtaler som pålegger
leverandører av slike systemer å sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet.
Tilgang til personopplysninger (og klient-/saksinformasjon) er begrenset til personell som har behov
for tilgang for å utføre sine oppgaver.

7. Endringer i personvernerklæringen
Vi vil kunne gjøre mindre endringer i denne personvernerklæringen. Du vil alltid finne siste versjon på
vår nettside. Ved vesentlige endringer vil vi varsle om dette.

8. Kontakt oss
Dersom du har spørsmål eller kommentarer til vår personvernerklæring eller du vil utøve dine
rettigheter, kan du ta kontakt med oss:
Adnor Advokat AS, ved daglig leder Kyrre R. Osmundsen, postboks 281, 7402 Trondheim, tlf 73990900,
e-post kyrre.osmundsen@adnor.no.

Vi bruker cookies. For mer informasjon trykk her.